شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۵ - ۰۰:۵۷
نظرات: ۶
۳
-
ایران چگونه محاصره آمریکا را دور می‌زند؟/ پای چین در میان است!

ایران در تلاش برای کاهش تأثیر محاصره بنادر خود از سوی آمریکا و سازگاری با فشارهایی که برای خفه کردن اقتصادش طراحی شده، تجارت با چین را از مسیر راه‌آهن افزایش می‌دهد.

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از بلومبرگ، به گفته افراد آگاه از این محموله‌ها، تعداد قطارهای باری که از شی‌آن در مرکز چین به تهران می‌روند، از حدود یک قطار در هفته پیش از درگیری به یک قطار در هر سه یا چهار روز از زمان شروع محاصره در ۱۳ آوریل افزایش یافته است.

هزینه‌های حمل و نقل هم بالا رفته است و قیمت حمل یک کانتینر استاندارد ۴۰ فوتی در این مسیر در این هفته به ۷۰۰۰ دلار رسیده که تقریباً ۴۰ درصد بیش از سطح معمول است. این مسیر که از قزاقستان و ترکمنستان می‌گذرد، می‌تواند بخشی از محاصره آمریکا را جبران کند.

عملیات دریایی حدود سه هفته پیش آغاز شد و هدف آن جلوگیری از صادرات بیشتر نفت تهران و واردات غلات حیاتی است. مسیر ریلی ایران به چین همچنین به وابستگی به بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده جهان می‌افزاید، چرا که پکن تقریباً تمام نفت ایران را خریداری می‌کند.

روابط گسترده مالی و تجاری با دیگر کشورهای خلیج فارس، پکن را در تلاش برای ایجاد تعادل در تعهدات خود در منطقه‌ای قرار داده است که در دو دهه گذشته حدود ۲۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و پروژه‌های ساختمانی در آن جمع‌آوری کرده است.

مسیر چین یکی از گره‌های تلاش گسترده‌تر تهران برای گسترش کریدورهای لجستیکی با متحدان و مصون نگه داشتن خود از فشار غرب است. در ماه اکتبر، ایران برای اولین بار صادرات گازوئیل با قطار به افغانستان را با استفاده از خط آهن ۲۲۵ کیلومتری خواف-هرات آغاز کرد.

به گزارش شینهوا، در فوریه سال گذشته، چین یک مسیر قطار باری مستقیم به حیرتان در شمال افغانستان افتتاح کرد و ماه‌ها بعد، ازبکستان و افغانستان از برنامه‌های خود برای گسترش خط آهن به هرات، که حدود ۱۳۰ کیلومتر از مرز ایران فاصله دارد، خبر دادند.

برچسب‌ها

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرات

  • منتشرشده: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیرقابل انتشار: 1
  • م IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۹
    با تهیه و به کار گیری تعداد انبوهی از کامیون های ویژه حمل سوخت میتوان نفت را هم بوسیله مخازن بسیار بزرگ ریلی و بوسیله قطار به چین منتقل و در صادرات نفت هم استفاده کنند . و یا اینکه از راه زمینی بخش از نیاز نفتی مورد نیاز پاکستان را بر آورده کرد .اما بهترین کار در دراز مدت انتقال نفت و گاز به پاکستان و ترانزیت به چین است . متاسفانه صنعت نفت ما سالها از این ظرفیت غافل و چه بسا به آن فکر نمی‌کردند .
  • مجید IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۱۹
    میدونید وقتی با مردم حرف می‌زنید مستاصل هستند این وضعیت استیصال همیشگی نخواهد بود.
  • بهزاد IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۰۱
    چرا رویا فروشی میکنید دور زدن حتی اگر صحیح باشد اصل قضیه تهدید است
  • محسن شمسیان IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۰۵
    هر دردی یه درمانی داره.هرمشکلی هم چندین راه حل داره که هرکودوم از اون راهها منفعت و مضراتی به همراه داره. متاسفانه همیشه تصمیماتی که در کشور ما گرفته میشود یه دردی رو به ما تحمیل میکنه که از اصل مشکل و درد اولی ه خیلی فراتروگسترده‌تر میشه.ای کاش اونایی که مسئول و تصمیم گیر هستند،توخط و جریان خیانت یامنفعت شخصی نباشند.ماملت ایران که اصل معرفت و وفاداری رو برای اهل عالم ترجمه کردیم و به تصویرکشیدیم.
  • علی IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۵
    ماکوچکترین هزینه لی برای راه اهن چین ایران خصوصاازطریق افغانستان نکردیم ،راه اهن رشت استارا ۲۰سال است تکمیل نشده ،بودجه صرف یارانه های گوناگون صرف میشود
  • رضا IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۳
    ب نظر من ایران نفتشو بده عراق بفروشه براش ب اسم نفت عراق وارد بازار جهانی شود دوم ی زیر دریایی های بزرگ بسازه ک نفت رو از زیر دریا ب هر جا ک بخاد بتونه ببره یا مثلایک لوله انتقال تا عمان بسازه ک نفتشو ب عمان بده تا عمان بارگیری کنه و ب این عمان فروخته شود و ب حساب ایران واریز شود یا خود کشورها بیان کشتی بیارن بار کند ببره با در صد تخفیف و نیاز نباشه ایران ببره یا لوله انتقال گاز و نفت ب چین ا

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی